نظام پیشنهادات

نظام پيشنهادات چيست ؟

امروزه مدیریت مشارکتی یکی از پیشرفته‌ترین و موثرترین روشهای مدیریت در دنیاست ، و کارامدترین و اصلی‌ترین ابزار در این نوع مدیریت نظام پیشنهادهای سازمانی است.

تعاريف نظام پيشنهادات

۱- پيشنهاد: ايده، طرح و انديشه اي است كه مي تواند موجب حل مشكلات، بهبود فرآيندها، بهينه سازي امور و افزايش كارآيي و اثربخشي سازمان شود.

۳- نظام پيشنهادها: سيستمي‌ است كه از طريق آن تمامي كاركنان و ذينفعان سازمان اين امكان را مي‌يابند تا با ارائه نظرات، ايده‌ها و طرح‌هاي خود در جهت ارتقا عملكرد سازمان گام بردارند.

۴- فراخوان پيشنهاد: تكنيكي است كه از طريق آن مديران سازمان با اعلام مشكلات و مسائل مربوط به يك موضوع خاص به صورت هدفمند، خواهان ارائه راهكارها و ايده‌هاي كاركنان براي مرتفع نمودن آن مشكلات هستند.

ضرورت استقرار نظام پيشنهادات

نظام يا سيستم پيشنهادات، تكنيكي است كه مي‌توان از فكر و انديشه هاي كاركنان براي مسئله يابي، چاره‌جويي و حل مسائل و مشكلات سازماني بهره جست.

بر اساس نظام پيشنهادات كليه كاركنان از عاليترين رده سازماني تا پايين‌ترين سطح آن مي‌توانند پيشنهادات، ايده‌ها ، ابتكارات و نظرات خود را براي رفع نارسايي‌هاي موجود در روند كاري و يا بهبود روشهاي انجام كار و يا افزايش كيفيت توليد ارائه دهند. البته نظام پيشنهادات فقط انتقاد نيست بلكه در آن راه چاره نيز ارائه مي‌گردد.

فقط به بيان مشكلات پرداخته نمي‌شود بلكه راه‌حلهاي رفع مشكلات نيز ارائه مي‌شود. از اين طريق كاركنان مي توانند به همه امور و فعاليتهاي سازمان بپردازند. و پيشنهادهاي اصلاحي خود را بر اساس فرآيندي مشخص تدوين و ارائه نمايند.

نظام پیشنهادات در سازمان

استقرار نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات در يك سازمان توجه و حساسيت كاركنان را به فرآيندهاي كار بيشتر كرده و باعث مشاركت بيشتر كاركنان در سازمان مي‌شود.

با افزايش مشاركت، خلاقيت و روحيه كاركنان، راهكارهاي عملي براي حل مسائل و مشكلات سازمان پيدا مي‌شود.

متأسفانه به‌دلايل مختلف نظام مشاركتي و پيشنهادات در‌ كشور ما جايگاه خود‌ را پيدا نكرده‌است. كاركنان در تصميم‌گيريهاي سازمان مشاركت داده نمي‌شوند و اگر در يك سازماني مشاركت هم داده‌شوند از‌طرف كاركنان استقبال نمي‌شود.

شايد از مهمترين دلايل عدم استقبال كاركنان از سيستم پيشنهادات به دليل بي‌توجهي به نظرات و پيشنهادات كاركنان بوده است. كه نظرات و پيشنهاداتي را مطرح‌كرده اند ولي به آنها بهايي داده نشده است. و لذا  براي كاركرد بهتر اين نظام در سازمانهاي ايران ابتدا بايد كار فرهنگي صورت گيرد. تا ذهنيتي كه از ارائه پيشنهادات دارند تغيير يابد.

به همين علت اگر اين سيستم را در سازمان مستقر گرديد انتظار نداشته باشيد كه از فرداي آن روز پيشنهادات از جاي جاي سازمان سرازير گردد.

بلكه براي معتبر سازي و ايجاد يك ذهنيت مثبت تلاش كنيد، و آن نيز با شعار امكان پذير نمي‌باشد بلكه بايد عملاً نظام پيشنهادات را تقويت كنيد.

نتايج مورد انتظار از اجراي نظام پيشنهادات:

  • صرفه‌جويي و كاهش هزينه ها

  • ارتقاي بهره وري در سازمان

  • بهبود روشهاي انجام كار

  • ابداع روشهاي تازه و يا توليدات تازه

  • افزايش خلاقيت و نوآوري در سازمان

  • افزايش رضايت مندي كاركنان

به طور خلاصه مي‌توان گفت استقرار نظام پيشنهادات در هر سازماني مشاركت كاركنان را در تصميم‌گيريهاي سازمان بيشتر نموده و خلاقيت و نوآوري، انگيزه و روحيه رضايت‌مندي كاركنان را بهبود مي‌بخشد و بهبود و بالندگي فرد و سازمان را تقويت مي‌نمايد.

امتیازدهی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *