ایزو چیست

ایزو چیست؟

امروزه یکی از مهمترین عوامل در معرفی بهتر کیفیت خدمات و یا تولید کالا، ارائه گواهینامه ایزو می‌باشد. که به عنوان یک استاندارد‌جهانی  نزد تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات در جامعه از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است. و باعث تبلیغات مثبتی برای این مجموعه های دارنده این گواهینامه خواهد‌بود. بنابراین ما در این مقاله بر آن شدیم تا به بررسی این گواهینامه بپردازیم.

) ISO سازمان بین المللی استاندارد سازی ایزو (

ISO چیست؟ ایزو در واقع حروف اختصاری International Organization for Standardization به مفهوم سازمان بین المللی استاندارد سازی می باشد. که یک مجمع بین المللی از سازمانهای استاندارد کشورهای عضو، آن را تشکیل می دهد.
۱۴۷ کشور از اعضای یک شبکه از موسسات ملی به نام ایزو می باشند.

این اعضا بر پایه یک مرکز در هر کشور و یک مرکز اصلی در شهر ژنو – سوئیس- فعالیت می کند. و وظیفه هماهنگی مراکز مختلف را دارد. ایزو یک موسسه غیر دولتی است. یعنی هر کدام از اعضای آن الزاماً نماینده ملی کشور خود نیستند. با این همه ایزو یک نقش مهم بین بخشهای خصوصی و عمومی بازی می کند؛ چرا که اعضای آن یا در دولت و مؤسسات دولتی دارای سمت هستند، و یا نماینده دولت هستند. از طرف دیگر بقیه اعضا که نقش خصوصی دارند نقش مهمی در ارتباطات صنعتی دارند و در نتیجه با دولت های متبوعشان در تعامل مستقیم قرار دارند.

بنابراین گوتاهینامه ایزو به عنوان یک پل ارتباطی هم رضایت کسب و کار و هم درخواست عموم را تأمین می کند.
( ۱۷۶   ISO/TCایزو) سیستم‌های مدیریت کیفیت را به جهانیان ارائه نمود. درسال ۱۹۸۷ کمیته فنی ۱۷۶ سازمان ایزو اعلام نمود که با هدف به وجود آوردن الگویی بین‌المللی در جهت اجرای بهینه سیستم‌های مدیریتی و همچنین تضمین کیفیت کالا و یا خدمات مجموعه های دارنده این گواهینامه اقدام به تدوین این استاندارها نموده‌است. و امروزه از سوی تمام دنیا مورد استقبال قرار گرفته است.

نکته:

ایزو چیست؟

با توجه به تعاریف فوق دقت کنید که ایزو گواهینامه‌ایی نیست که به یک کالای خاص تعلق گیرد. بلکه تضمین کیفت فرایند تولید یک کالا و یا ارائه انواع خدمات را مورد نظر قرار می‌دهد. و به عبارتی گواهی سلامت عملکرد کلی یک مجموعه می‌باشد.

گواهینامه استاندارد ایزو به‌عنوان یکی‌از مهمترین پایه‌های علم و فناوری، در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی به‌سزا دارد. و بیان گر اصل مهم افزایش سطح کیفیت فناوری پیشرفته تولید هر محصول و یا خدمات ارائه شده می باشد.

معمولا باور عمومی بر این‌است که این گواهینامه استاندارد اصلی برای حفظ منافع مصرف کننده است.  البته یکی از اهداف این گواهینامه ها همین است اما استاندارد به نیازهای فردی و اقتصادی مصرف‌کنندگان توجه دارد. و استحکام صنعت و فناوری را نیز در نظر دارد. همچنین می‌توان گفت که سود حاصل از رعایت استاندارد برای تولیدکنندگان بیش از مصرف‌کنندگان است. زیرا صرفه‌جویی‌های حاصل از کاهش انواع قطعات و مواد اولیه غیر ضروری و ضایعات، به قدری چشمگیر است که هر گونه سرمایه گذاری در زمینه استاندارد‌سازی فرآورده‌ها و خدمات را برای صاحبان صنایع موجه می‌سازد، به طوری که آنان در اندک زمان می توانند نتایج محسوس آن را به صورت مبالغ ذخیره شده مشاهده کنند.

اهمیت ایزو

اهمیت ایزو

ایزو چیست؟

ایزو همانگونه که اورده شد مختص سازمان بین المللی استاندارد سازی است. این سازمان هزاران استاندارد را در زمینه ها و موضوعات مختلف تدوین نموده و مورد تایید همه اعضا قرار گرفته است. هر شرکتی که از این علائم بر روی محصولات خود استفاده نماید در واقع تعهد خود به جامعه و مشتریان را اثبات و کیفیت و برتری محصولات خود را به رخ رقبا کشیده است.

هر یک از علامت های استاندارد بصورت کدی تعریف شده است که مرتبط با موضوعی می باشد. مثلا ISO 9001 به موضوع مدیریت کیفیت در یک شرکت اشاره دارد و یا ISO 14001 تعهد شرکت به محیط زیست را ثایت می کند. Haccp  نشان دهنده کیفیت مواد غذایی تولیدی یک شرکت و سلامت آنها است و هزاران تعریف دیگر که بسته به موضوع شرکت می تواند اتخاذ شود.

اینکه گفته می شود بسته به موضوع شرکت به این دلیل است که هر چند برخی از این استاندارد ها مانند ISO 9001 و یا ISO 14001 و OHSAS 18001 عمومیت دارند و نه تنها پایه بسیاری از استانداردهای ایزو دیگر هستند. بلکه همه شرکت‌ها می‌توانند در راستای تعهدات خود اقدام به اخذ انها بکنند. ولی برخی مانند استاندارد haccp تنها مختص تولید کننده های مواد غذایی است و یا استاندارد ISO/TS 16949 مختص شرکت های تولید کننده خودرو و یا مرتبط با خودرو می‌باشد.

شرکت‌هایی که می‌خواهند ایزو دریافت‌نمایند باید مطابق‌با دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های مرتبط با استاندارد مورد‌نظر فرآیند‌ها و اقداماتی را در‌شرکت انجام‌دهند. و پس از آن با تایید کارشناسان یکی از سازمان های صادر کننده ایزو می توانند این گواهینامه ها را دریافت نمایند. از اقداماتی که باید شرکت ها برای دریافت استاندارد مورد نظر خود انجام دهند به عنوان مثال برای ISO 9001 سیستم مدیریت کیفیت به عنوان پایه همه استاندارد ها می تواند مراحل زیر را تشریح کرد.

در صورتی که به دنبال کسب گواهینامه ایزو برای کالای تولیدی و یا خدمات مجموعه خود می باشد با واژه هایی مقابل خواهید بود که در این بخش به ارائه تعریفی کلی از برخی واژه های استاندارد ایزو خواهیم پرداخت:

برخی از تعریف های ISO برای پیاده سازی هر یک از استاندارد های ISO:

کیفیت: خواص و ویژگی‌های یک محصول به اندازه‌ای که رضایت‌مشتری را به‌دنبال داشته‌باشد. و مطابق با استانداردهای تعریف شده باشد.

عرضه کننده: سازمان ارائه دهنده محصول و خدمت.

مشتری: فرد و یا سازمان دریافت کننده خدمت و یا تولید. مشتری می‌تواند مشتری فرایند‌دیگر باشد. یعنی یک فرایند را دریافت و اقداماتی را روی آن انجام و نهایتا دوباره به مشتری بعدی ارسال کند.

روش اجرایی: روشی که برای انجام یک کار دیده می شود و ممکن است چندین واحد را در بر داشته باشد.

دستورالعمل : روش انجام یک کار که تنها مختص یک واحد کاری باشد.

عدم انطباق: برآورده نشدن یک الزام را عدم انطباق می نامند.

اقدام اصلاحی:  وقتی موضوعی در سازمان وجود داشته باشد که مطابق با خواسته شرکت نباشد باید با اقدامی اصلاح شود. در واقع حذف معلول که بواسطه تعریف یک اقدام به نام اقدام اصلاحی انجام می‌شود.

اقدام پیشگیرانه: اقدامی که از به وجود آمدن یک معلول بالقوه جلوگیری کند.

اینها برخی از واژه‌هایی بود که در فرایند دریافت گواهینامه ایزو با آن رویرو خواهید بود. و تعاریفی از آن ارائه گردید.

در صورت نیاز به تهیه فرمها، دستورالعملها و چک لیستهای ایزو اینجا کلیک کنید.

امتیازدهی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *