طرح توجیهی

طرح توجیهی چیست؟

طرح توجیهی واژه اي که این سال ها زیاد شنیده ایم. براي اخذ تسهیلات بانکی یا اخذ مجوز از سازمان هاي دولتی مانند سازمان صنعت‌معدن‌تجارت و یا جهاد‌کشاورزي و … به وجود طرح توجیهی نیاز پیدا کرده‌ایم.

طرح توجیهی نیاز اولیه یک کارآفرین است حال چه براي یک کسب و کار کوچک چه احداث یک مجتمع عظیم صنعتی و تولیدي. طرح توجیهی معادل واژه انگلیسی Study Feasibility می‌باشد و عبارتست از گزارشی که توجیه‌پذیري یک طرح را از جنبه‌هاي مختلف بازار، فنی، مالی و اقتصادي مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد.
مقصود از طرح هر پروژه صنعتی و یا خدماتی می باشد که پس از اجرا و در نهایت منجر به ارائه یک محصول و یا خدمت به مصرف کنندگان میانی و یا نهایی می‌گردد. یک طرح ممکن است شامل احداث یک کارخانه تولیدي و یا افزایش یک خط تولید به خطوط تولید یک کارخانه موجود و یا تأسیس یک شرکت خدماتی رفاهی باشد. براین اساس می‌توان جهت تحلیل و بررسی هر تصمیم سرمایه‌گذاري یک گزارش توجیهی آماده نمود.

طرح توجیهی، شامل نماي کلی پروژه یا فعالیت اقتصادي و کسب‌و‌کاري است که قصد راه‌اندازي آن را دارند.
پیش‌از شروع هر‌فعالیتی، در‌نظر‌گرفتن عوامل و شرایط موجود و بررسی آنها در موفقیت و پپش‌برد کسب‌و‌کار نقش اساسی ایفا می‌کند. چرا که هر فعالیتی که بدون تدبیر و برنامه‌ریزي آغاز شود، محکوم به شکست خواهد‌بود. طرح توجیهی زوایاي سرمایه‌گذاري از قبیل میزان سرمایه‌گذاري‌، وضعیت بازار و وضعیت موجود یک طرح را براي سرمایه‌گذار روشن می‌کند. تا سرمایه‌گذار بتواند تصمیم‌گیري راحت و درستی از مسیر انتخابیش داشته‌باشد.

بخش هاي مختلف یک طرح توجیهی

بخش اول – مطالعات بازار (Study Market) :

جنبه‌هاي مختلف بازار محصولات و یا خدمات پیش‌بینی شده براي طرح از جمله عرضه، تقاضا، مصرف، بازار هدف و سایر موارد را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد.

بخش دوم – توجیه پذیري فنی(Feasibility Technical)

 در این بخش ابعاد مختلف فنی طرح از جمله دانش فنی مورد استفاده، ظرفیت، محل اجرا، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد‌نیاز و ساختار اجرائی آن را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

بخش سوم – تجزیه و تحلیل مالی(Analysis Financial) :

 در آن شاخص هاي مختلف مالی و سودآوري طرح با استفاده از اطلاعات بخش هاي قبلی گزارش و براساس اصول و استانداردهاي اقتصاد مهندسی بدست آمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و براساس آن شاخص ها در خصوص اجرا و یا عدم اجراي طرح تصمیم گیري می شود.

نخستین مرحله از فرایند بررسی توجیه‌پذیري هر طرحی مربوط به مطالعات بازار آن می‌باشد. هر طرحی با توجه به ماهیت آن داراي محصولات یا خدمات (که در حالت کلی محصول نامیده می‌شود) گوناگونی می‌باشد. که هدف از اجراي آن طرح، ارائه محصول به بازار مصرف است. براین اساس پس از شناسایی بازارهاي مصرف محصول و تعیین بازار هدف مورد نظر بایستی به بررسی همه جانبه این بازار اهتمام ورزید. مهم‌ترین مواردي که در مطالعات بازار طرح ارائه می‌گردد شامل تعیین آمار مربوط به میزان تولید، واردات، صادرات و مصرف محصول مورد نظر در طی سالهاي مختلف در کشور و همچنین پیش‌بینی این موارد در طی سالهاي آتی می‌باشد.

پیش بینی تقاضا به عنوان یکی از مهمترین ارکان مطالعه بازار می باشد. بطوریکه با استناد به پیش بینی هاي انجام شده تحلیل وضعیت آینده صنعت مورد بررسی صورت می پذیرد. روش‌هاي مختلفی براي پیش‌بینی تقاضا در سالهاي آتی وجود دارد که انتخاب روش مورد نظر متأثر از دو عامل زیر می‌باشد.
۱ .نوع محصول به لحاظ مصرفی، واسطه اي، سرمایه اي بودن
۲ .آمار و اطلاعات در دسترس

جهت سفارش نوشتن طرح توجیهی به زبان فارسی و زبان انگلیسی  با ایران فرم تماس حاصل فرمایید. در صورتی که به طرح توجیهی جواز تاسیس و یا ارائه به بانک و یا هر سازمان دیگری نیاز دارید. جهت کسب مشاوره از متخصصان حرفه‌ای این‌حوزه با شماره ۰۹۱۲۵۹۰۶۳۴۲ (مهندس تقوی) تماس حاصل نمایید.

امتیازدهی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *